Změny týkající se kontrolního hlášení
Rozšíření důvodů k prominutí pokuty související s kontrolním hlášením
Finanční správa v rámci pokynu D-29 rozšířila možnosti prominutí pokut souvisejících s nepodáním kontrolního hlášení o další tzv. ospravedlnitelné důvody, na jejichž základě lze o prominutí pokuty žádat.
Bez konkrétního důvodu je možné nově žádat o úplné prominutí až dvou pokut za pochybení nastalá v roce 2016 a jedné pokuty za pochybení nastalé v roce 2017, a to za předpokladu, že plátce v posledních 3 letech závažným způsobem neporušil daňové nebo účetní předpisy.
Nově je také možné žádat např. o prominutí pokuty, kdy plátce sice reagoval na výzvu k podání kontrolního hlášení či k odstranění nesrovnalostí avšak opožděně, a to nejdéle 5 dní po zákonném termínu, a současně se jednalo o situaci, kdy mu povinnost podat kontrolní hlášení skutečně nevznikla nebo o situaci, kdy plátce potvrzuje správnost původně podaného hlášení.
Před podáním žádosti o prominutí doporučujeme se důkladně seznámit s výše uvedeným pokynem, který tuto problematiku velmi podrobně upravuje. Žádost o prominutí podléhá správnímu poplatku ve výši 1000 Kč.
Okamžik doručení výzvy e-mailem
Na základě nálezu Ústavního soudu je s účinností od 15. února 2017 zrušeno ustanovení § 101g odst. 5 zákona o DPH, dle kterého může finanční úřad výzvu k podání kontrolního hlášení zaslanou e-mailem považovat za doručenou okamžikem odeslání správcem daně. Důvodem je skutečnost, že veřejnou datovou síť nelze považovat za zcela spolehlivou a nelze tudíž vyloučit situaci, že plátci je ukládána povinnost, o které se bez vlastní viny nedozví. Lhůta 5 pracovních dnů pro reakci na výzvu správce daně v těchto případech by se tak v zásadě měla počítat až od okamžiku prokazatelného doručení předmětného e-mailu.
Pokud byla vyměřena pokuta v případech, kdy výzva byla doručena pouze e-mailem, a to v období od 1. ledna 2016 do 15. února 2017, je možné v souladu s aktualizovaným pokynem D-29 žádat o úplné prominutí pokuty.