Návrhy opatření v daňové oblasti
Dne 19. 3. 2014 první místopředseda vlády Andrej Babiš představil návrhy daňových opatření, které chce projednávat s koaličními partnery. Tyto návrhy jsou rozděleny do čtyř oblastí: Legislativní úpravy od roku 2015, Zákon č. 458/2011 Sb. (Zákon o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů), Opatření proti daňovým únikům a Mezinárodní spolupráce.
1. Legislativní úpravy od roku 2015
Cílem úprav je především odstranění nejasností vyplývajících z novelizací z roku 2014, a to u nemovitých věcí, svěřeneckého fondu, integrace daně dědické a darovací do daně z příjmů a uplatňování DPH u dodání nemovité věci. Přičemž je zde navrženo významné zapojení odborné veřejnosti prostřednictvím neformálních pracovních skupin, oslovením svazů a komor.
Dále je zde vznesen požadavek na uskutečnění závazků koalice pro zlepšení fungování systému. Jedná o tyto závazky:
-
zavedení slevy na druhé a další dítě,
-
navrácení důchodcům možnosti uplatnit slevu na poplatníka,
-
omezení výdajových paušálů,
-
nezavedení jednotné sazby DPH;
-
vypuštění nadbytečné povinnosti poplatníka podávat daňové přiznání z důvodu uplatnění 7% solidárního zvýšení daně.
Pro zajištění slučitelnosti s právem Evropské unie je zde navrhováno zvýšení minimálních sazeb u spotřebních daní, aby odpovídaly požadavkům EU, a to pokud možno tak, aby je nebylo potřeba v krátkém čase opět měnit. Současně zde vyvstává potřeba zavést regulaci předzásobení, z důvodu zamezení vyhnutí se placení vyšší daně.
2. Jedno inkasní místo a další změny daňových zákonů
V této oblasti je navrhováno zrušení realizace jednoho inkasního místa a plošné osvobození dividend. Dále by zde měly být ponechány, případně upraveny, ustanovení, která povedou ke zjednodušení správy daní, harmonizaci základů daně a pojistných a zlepšení výběru daní v budoucnu, např. v oblasti zdanění investičních fondů, zrušení nesystémových osvobození či rozšíření elektronických podání.
Další zjednodušení správy daní je plánováno až od roku 2016, neboť je nutná detailní analýza a diskuse s odbornou veřejností. Bude se jednat o harmonizace základů daně a nahrazení superhrubé mzdy spolu se solidárním zvýšením daně druhou sazbou daně.
3. Opatření proti daňovým únikům
V tomto bodě je navrhováno:
-
rozšíření uplatnění mechanismu reverse-charge a zavedení mechanismu rychlé reakce,
-
zavedení elektronické záznamní evidence pro DPH,
-
rozšíření institutu nespolehlivého plátce,
-
zřízení centrálního registru bankovních účtů,
-
on-line registrace tržeb a účtenková loterie;
-
vyšší zdanění hazardu, zahraničních provozovatelů a internetových loterií.
Mechanismus reverse-charge má být rozšířen i na další komodity, např. dodání mobilních telefonů, tabletů, laptopů, herních konzolí, dodání zařízení s integrovanými obvody, dodání surových či polorozpracovaných kovů včetně drahých kovů.
Zavedení elektronické záznamní evidence a systém účtenkové loterie by měl výrazně přispět k omezení daňových úniků u DPH, která má na daňových únicích největších podíl. Nejvýznamnější přínos elektronické záznamní evidence má přinést systém křížové kontroly faktur. Účtenková loterie má motivovat občany, aby při platbách za zboží a služby vyžadovali pokladní doklady.
Dále jsou zde obsaženy požadavky na zlepšení výkonu finanční správy a další požadavky týkající se celní správy. U celní správy má dojít k omezení daňových úniků prostřednictvím zpřísnění podmínek pro vydávání (a možnost změny) povolení souvisejících se spotřebními daněmi, rozšíření kompetence celních orgánů v trestním řízení a zavedení systému sledování pohonných hmot.
4. Mezinárodní spolupráce
V oblasti mezinárodní spolupráce je navrhována automatická výměna informací jakožto globální standard, uzavření mezinárodních smluv s bývalými daňovými ráji, implementace dohody o FATCA, důraz na monitoring plateb do bývalých daňových rájů a posílení spolupráce se správci daně sousedních států a inspirace daňovými opatřeními u nich zavedenými.
Více informací naleznete zde.