DPH u poukazů a výklad k uplatnění DPH u stravenek po novele zákona o DPH
Od 1. dubna zákon o DPH upravuje aplikaci DPH u tzv. poukazů, a to na základě implementace příslušné evropské směrnice. Obecně se poukazem rozumí nástroj, se kterým je spojena povinnost jej přijmout jako úplatu nebo část úplaty za dodání zboží nebo poskytnutí služby.
V praxi mohou být poukazy vydávány přímo dodavatelem příslušného zboží či služby, která je předmětem poukazu, nebo jinou osobou, která poukaz vlastním jménem vydá (vydavatel), pak jej prodá na další osoby a po jeho uplatnění jej od dodavatele zpět odebírá a hradí dodavateli hodnotu poukazu. Zákon zakotvuje rozdílný režim DPH u tzv. jednoúčelového poukazu a víceúčelového poukazu.
Jednoúčelový poukaz
Jednoúčelovým poukazem je takový poukaz, u něhož je v okamžiku jeho vydání známa sazba DPH a místo plnění týkající se předmětného plnění. Prodej takového poukazu, ať už jeho vydavatelem či další osobou, se považuje za uskutečnění plnění, které je předmětem tohoto poukazu, a podléhá DPH. V okamžiku skutečného dodání zboží či poskytnutí služby na základě předloženého poukazu, záleží uplatnění DPH na tom, kdo byl vydavatelem poukazu:
- pokud je vydavatelem dodavatel daného plnění, konečné dodání zboží či poskytnutí služby držiteli poukazu není již předmětem DPH;
- pokud je vydavatelem jiná osoba než dodavatel, je konečné dodání zboží či poskytnutí služby držiteli poukazu považováno za uskutečnění plnění dodavatelem pro vydavatele poukazu, a to ve výši úplaty uskutečněné poukazem.
Víceúčelový poukaz
Ostatní poukazy nesplňující definici jednoúčelového poukazu jsou považovány za víceúčelový poukaz (např. poukaz opravňující k nákupu zboží v určité hodnotě, přičemž nakoupené zboží může podléhat různým sazbám DPH).
Vydání ani následný prodej takového poukazu není považován za dodání zboží ani poskytnutí služby a není proto spojen s odvodem DPH z předmětného plnění. K uplatnění DPH dochází až v okamžiku skutečného dodání zboží či poskytnutí služby na základě předložení poukazu.
Výklad k aplikaci DPH u stravenek
Dle výkladu Generálního finančního ředitelství je třeba za poukazy považovat i velmi oblíbené stravenky a aplikovat výše uvedený postup v závislosti na tom, zda bude stravenka splňovat charakteristiku jednoúčelového či víceúčelového poukazu. V praxi tak zejména u jednoúčelových stravenek dochází ke změně jejich DPH režimu, která má dopady pro všechny zúčastněné strany; tj. vydavatele stravenek, zaměstnavatele i konečného poskytovatele stravovací služby či dodavatele zboží.
Prodej jednoúčelových stravenek jejich vydavatelem zaměstnavateli podléhá DPH, přičemž na provizi účtovanou zaměstnavateli se aplikuje 15% sazba DPH jako na stravovací službu či dodání potravin, k jejichž odběru stravenka jejího držitele opravňuje. V případě, že zaměstnavatel stravenky svým zaměstnancům poskytne za úplatu, má nárok na odpočet DPH hrazené při nákupu stravenek i DPH z provize a zároveň odvede DPH na výstupu z převodu stravenek na zaměstnance. GFŘ potvrdilo, že nárok na odpočet DPH může zaměstnavatel uplatnit i v případě, kdy je stravenka zaměstnanci prodávána s výraznou slevou.
Při uplatnění stravenky zaměstnancem u konkrétního dodavatele stravovací služby či zboží, dochází k uskutečnění plnění (tj. k prodeji stravovací služby či zboží) a uplatnění DPH tímto dodavatelem pro vydavatele stravenek. Provize účtovaná vydavatelem stravenek dodavateli stravovací služby či zboží, podléhá základní sazbě DPH ve výši 21 %.
V případě víceúčelové stravenky není její prodej zaměstnavateli ani následný prodej zaměstnanci předmětem DPH a související provize účtovaná zaměstnavateli podléhá základní sazbě DPH ve výši 21 %. DPH je odvedeno dodavatelem předmětného plnění až v okamžiku, kdy dochází k poskytnutí plnění zaměstnanci při uplatnění víceúčelové stravenky, přičemž základem daně bude v zásadě nominální hodnota stravenky.
GFŘ ve svém stanovisku dále potvrdilo, že vydavatel stravenek má nárok na odpočet DPH ze všech přímých i nepřímých nákladů týkajících se vydávání, distribuce i zpětného odběru stravenek, při zohlednění standardních podmínek pro uplatnění nároku na odpočet.
Praktické dopady
Zaměstnavatelé, kteří poskytují stravenky či jiné obdobné benefity (např. poukazy na koupi zdravotnického zboží či užívání sportovních zařízení), musejí nyní sledovat, zda jimi poskytované stravenky a poukazy jsou jednoúčelovým či víceúčelovým poukazem ve smyslu DPH a na základě toho rozhodnout o správné aplikaci DPH. Podmínky, za kterých jsou tyto benefity zaměstnancům poskytovány, pak mohou mít vliv na možnost uplatnění nároku na odpočet DPH zaplacené zaměstnavatelem při nákupu těchto poukazů od jejich vydavatele. Skutečnost, že nákup jednoúčelových stravenek nově podléhá DPH, má dopad i pro posouzení výše uznatelného nákladu zaměstnavatele podle zákona o daních z příjmů.