Elektronická evidence hotovostních tržeb od roku 2016
Ministerstvo financí se stále zabývá šedou ekonomikou, zejména evidencí tržeb, chce efektivnější výběr daní bez toho, že by se musela zvyšovat daňová zátěž. Dále chce mít aktuální přehled o reálných tržbách. Systém by měl být jednoduchý s využitím současných technologií.
Inspirace pro elektronickou evidenci tržeb byla nalezena v Chorvatsku. Zde se tržby zasílají okamžitě na finanční správu přes internetové připojení, není nutná registrace ani softwaru a evidenci je možné provozovat i na běžně dostupných zařízeních.
Registraci budou podléhat tržby přijímané v hotovosti podnikající fyzickou nebo právnickou osobou, vztahuje se i na transakce mezi podnikateli. Výjimek by mělo být minimálně, např. při prodejích ve výdejních automatech.
Průběh prodeje bude následující:
1. podnikatel zašle datovou zprávu o transakci ve stanoveném formátu finanční správě
2. ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky
3. podnikatel vytiskne účtenku (včetně potvrzovacího kódu, což je jednoznačný identifikátor účtenky)
4. zákazník má povinnost převzít účtenku
5. evidenci dané tržby si zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy (zvažována je i sms brána)
Tržba je pak zaregistrována on-line. V případě výpadku spojení bude nutné do 48 hodin obnovit spojení a odeslat účtenku. Zákazník tedy obdrží účtenku bez unikátního potvrzovacího kódu, ale má možnost ji ověřit díky ochrannému kódu účtenky.
Výjimky budou povolovány správcem daně a to pro oblasti, kde není mobilní signál nebo pro specifické případy.
Na stvrzence by měly být tyto povinné údaje:
- identifikace subjektu
- identifikace provozovny a pokladního místa
- číslo účtenky
- datum a čas transakce
- celková tržba
- základy DPH a částky DPH dle sazeb
Zavedení elektronických tržeb
Předpokládaná účinnost zákona je od 1. ledna 2016. Od 1. ledna 2016 budou zasílat elektronicky tržby podnikatelské subjekty poskytující ubytovací a stravovací služby, které přijímají platby v hotovosti, od 1. dubna 2016 navíc podnikatelské subjekty v oblasti maloobchodu a velkoobchodu a od 1. července 2016 budou mít povinnost evidovat tržby všechny podnikatelské subjekty přijímající platby v hotovosti, mimo stanovené výjimky.